Meer weten over crossfit? Ontdek de voordelen, tips en benodigdheden

Crossfit info, tips en voordelen

De echte fanatiekelingen onder ons die kennen het wel: crossfit! Zij die aan crossfit doen weten dan ook dat crossfit niet zomaar een sport is. Het is een gewichtheffen, powerlifting, atletiek en cardio in één.

Dit houdt in dat je niet alleen bezig met het verbranden van vet en het opbouwen van spier. Het gaat verder dan dat. Tijdens een crossfit training sport je namelijk met een hoge intensiteit, waardoor je ook mentaal flink wordt uitgedaagd.

Daarnaast let je niet alleen op het opbouwen van kracht, maar werk je ook aan je flexibiliteit, functionele bewegingen en uithoudingsvermogen. Zijn dit vlakken waar ook jij graag aan wilt werken en ben je nog niet bekend met crossfit? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over crossfit en kun je in no time beginnen.

Wat doe je tijdens crossfit?

Bij crossfit doe je veel verschillende oefeningen in een korte tijd. Hierbij ligt de focus op natuurlijke en functionele lichaamsbewegingen. Dit betekent dat je veel bezig bent met klimmen, duwen, trekken, stoten, springen, tillen en rennen.

Om het wat moeilijker te maken, worden er items toegevoegd aan de trainingen. Denk hierbij aan ‘normale’ fitnessvoorwerpen zoals barbells, dumbells en kettlebells, maar ook worden er voorwerpen gebruikt als tractorbanden, touwen, klimrekken en zandzakken. Deze voorwerpen bieden weerstand tijdens de training waardoor je flink wordt uitgedaagd op zowel fysiek als mentale vlak. 

crossfit met tractorband

Hoe ziet een crossfit training eruit?

Elke training begint met een warming up. Hierbij warm je je spieren goed uit en breng je je hartslag omhoog. Vervolgens ga je over naar het technische gedeelte. Hier oefen je de technische vaardigheden zodat je de bewegingen goed onder de knie hebt. Daarna kunnen we overstappen naar het echte werk: de training, oftwel de ‘workout of the day’ (WOD).

De training duurt vaak zo een 10 tot 20 minuten en is zeer intensief. Hoe de WOD is opgebouwd, verschilt van training tot training. De ene keer doe je binnen een bepaalde tijd zo veel mogelijk rondes van oefeningen na elkaar en een andere keer probeer je de oefeningen zo snel mogelijk uit te voeren. Na de WOD volgt de cooling down. Hierbij kan je lichaam bijkomen van de intensieve training.

Verschillende soorten trainingen

Crossfit is anders dan ‘normale’ krachttraining of cardio. Je wil er namelijk niet alleen voor zorgen dat je de oefeningen met een perfecte vorm uitvoert, je doel is ook om de oefeningen zo snel mogelijk of zo vaak mogelijk uit te voeren! De workout of the day kan verschillende varianten aannemen. Hieronder hebben we de verschillende trainingen op een rijtje gezet zodat je weet wat je kunt verwachten van een crossfit training.

AFAP: as fast as possible

Bij deze trainingsvorm is het de bedoeling dat je de WOD zo snel mogelijk uitvoert. In een crossfit-box wordt de tijd vaak bijgehouden, zodat je je eigen record, of die van een andere deelnemer, kunt verbreken. 

AMRAP: as many rounds as possible

Bij AMRAP is het de bedoeling dat je de WOD zo vaak als je kunt uitvoert. Bestaat de WOD uit 20 burpees, 20 squats en 20 lunges? Dan probeer je deze oefeningen zo vaak mogelijk uit te voeren. Tijd speelt hier geen rol. 

EMOM: every minute on the minute

Bij deze trainingsvorm voer je een of meerdere oefeningen uit waarbij je te maken krijgt met een zwaar gewicht én waarbij je de oefening elke minuut een aantal keer uitvoert. Denk hierbij aan 2 tot 5 herhalingen.

Crossfit trainingen in groepsverband

Volg je crossfit trainingen in groepsverband? Dan worden de resultaten van de deelnemers vaak bijgehouden op een bord zodat je kunt proberen het record te verbreken. Maak je geen zorgen als je denkt dat dit te moeilijk is. Je kunt je namelijk ook aansluiten aan een groep met beginners. Je zult snel merken dat je sneller en sterker wordt!

Onze tip is om je aan te sluiten bij een crossfit box. Zo kun je crossfit beoefenen in groepsverband en krijg je begeleiding van een coach. Op die manier weet je zeker dat je de oefeningen goed uitvoert en je het risico op een blessure minimaliseert.

crossfit in groep

De voordelen van crossfit

Crossfit kent vele voordelen. We hebben hieronder enkele voordelen op een rijtje gezet:

  • Geen verveling: doordat je verschillende sporten beoefend en geen enkele training hetzelfde is, is de kans klein dat je je gaat vervelen;
  • Trainen in een groep: leer nieuwe mensen kennen, maak plezier en leer van elkaar;
  • Meer flexibiliteit, conditie, kracht en uithoudingsvermogen, en dat allemaal met één sport;
  • Train je zwakke punten: bij de WOD is de kans groot dat je oefeningen moet uitvoeren waar je niet zo sterk in bent. Er is echter geen ontkomen aan, waardoor je effectief je zwakke punten kunt trainen!

Crossfit benodigdheden en accessoires

Je wilt aan de slag met crossfit, maar weet niet precies wat je allemaal nodig hebt. Geen nood. Hieronder vertellen we je meer over de benodigdheden zodat je snel kunt starten met jouw avontuur en nieuwe hobby.

Crossfit schoenen

Goede schoenen zijn misschien wel een van de belangrijkste dingen die je nodig hebt bij crossfit. Niet voor niets zijn crossfitters over het algemeen erg kieskeurig wanneer het om schoenen gaat. Maar welke schoenen kies je dan? De schoenen die je het meest voorbij ziet komen tijdens het crossfitten zijn hardloopschoenen, krachttraining schoenen of crossfit schoenen. Alle drie hebben hun eigen voordelen. 

Welke schoenen jij kiest, is afhankelijk van de WOD. Ga je tijdens de WOD veel aan de slag met het tillen van zware gewichten? Dan kunnen krachttraining schoenen uitkomst bieden. Deze schoenen bevatten over het algemeen een platte zool, zodat je stevig op de grond staat, bijvoorbeeld tijdens het squatten of deadliften. 

Crossfit schoenen van Reebok

Zul je tijdens de WOD veel heen en weer rennen? Dan kunnen hardloopschoenen handig zijn. Deze bieden namelijk optimale demping, zodat je niet zo snel last krijgt van je scheenbenen of enkels tijdens de training. Over het algemeen zit je altijd goed met crossfit schoenen, omdat deze speciaal zijn ontworpen voor diverse activiteiten. Let er wel op dat crossfit schoenen over het algemeen minder demping hebben dan hardloopschoenen.

Ben je veganist of vegetariër dan is het natuurlijk opletten geblazen bij de keuze van de schoenen. Binnenkort kan je op onze site een overzicht vinden van de beste vegan crossfit schoenen. Houd de website dus zeker in de gaten.

Crossfit kleding

Ook de kleding die je draagt tijdens crossfit kan van invloed zijn op je training. Draag daarom kleding dat niet te los zit. Zo weet je zeker dat je kleding niet in de weg zit tijdens het trainen. Of je nou kiest voor een korte broek of een lange broek, een sportbroek of een legging, korte mouwen of lange mouwen is geheel afhankelijk van jouw voorkeur!

Ook hierbij is ons advies om rekening te houden met de WOD. Zo weet je zeker dat jouw kleding goed is afgestemd op de training en het jouw training niet zal verstoren. 

Crossfit grips

Crossfit grips zijn onmisbaar als je eelt op je handen wilt voorkomen. Deze grips wikkel je om je polsen en om een voorwerp, zoals een barbell of een dumbell, zodat je niet met je hand tegen de stang aan schuurt. Op die manier voorkom je verdikking van je huid en vervelende blaren.

Daarnaast bieden crossfit grips of lifting straps meer ondersteuning aan je polsen zodat je zwaarder kunt trainen en je je nog beter kunt focussen op je techniek. Heb je geen crossfit grips? Dan zijn fitness handschoenen een goed alternatief. Fitness handschoenen kunnen ervoor zorgen dat de stang niet uit je handen glipt tijdens het trainen.

Ook zijn er veel fitness handschoenen op de markt die je voorzien van optimale polsondersteuning. Let ook hierbij weer op het materiaal waaruit de handschoenen of grips gemaakt zijn.

crossfit lifting straps

Crossfit accessoires

Ook zijn er diverse crossfit accessoires die jouw training efficiënter, veiliger en leuker kunnen maken. Zo zorgen knee sleeves ervoor dat je knieën worden ondersteund tijdens het trainen. Deze worden veelal gebruikt tijdens krachttraining.

Met een buikspierwiel kun je je buikspieren optimaal trainen. Wil je jouw prestaties bijhouden en werken aan je vaardigheden? Met een sporthorloge is dat zeker mogelijk.

Meedoen aan crossfit wedstrijden?

Ben jij een echte fanatiekeling als het gaat om crossfit? Doe dan zeker een keer mee aan wedstrijden! Een populaire wedstrijd zijn de CrossFit Games. Dit is een wereldwijde wedstrijd die al sinds 2007 bestaat. Hierbij strijden deelnemers tegen elkaar om te bepalen wie het fitst is. Dit doen ze door diverse workouts uit te voeren. Via een chip timer rond de enkels wordt de score bijgehouden.

Dit kan variëren van een marathon roeien tot een 1 rep max back squat. Welke workout er wordt gekozen, wordt pas bekend gemaakt tijdens de CrossFit Games zelf. Dit maakt het dus extra spannend en zorgt ervoor dat de deelnemers op elk vlak fit moeten zijn!

Start jouw crossfitavontuur: Zorg voor de beste kleding en doe mee aan crossfit wedstrijden!

Heb jij na het lezen van dit artikel veel zin gekregen in het beoefenen van crossfit? Dat snappen we! Je weet nu wat termen als WOD, AMRAP en EMOM betekenen. Ook weet je welke benodigdheden en accessoires je nodig hebt bij crossfit. Ben jij al erg fanatiek als het om crossfit gaat? Dan kun je ook meedoen aan een crossfit wedstrijd om jezelf optimaal uit te dagen!

Wij wensen je in ieder geval ontzettend veel succes bij je crossfitavontuur en laat ons zeker weten hoe het je bevallen is!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten