Wat is mindfulness en wat zijn de voordelen?

Wat is mindfulness

Mindfulness; daarover wil jij vast meer weten… Tot voor een jaar of 20 geleden kenden we dat woord in de Westerse wereld helemaal niet. Mensen hadden er geen behoefte aan en we dachten allemaal dat het onzin was. Toch is het niet voor niets dat het in het Verre Oosten al duizenden jaren gebruikt wordt. Het wordt daar ook met succes gebruikt. Dat is de reden dat Mindfulness ondertussen helemaal vanuit het Verre Oosten naar het Westen overgewaaid is.

Maar wat is mindfulness precies en wat zijn de voordelen? In dit blogbericht ga ik jou mijn ervaringen met mindfulness delen. Na het lezen van dit bericht kun jij ook beginnen met een mindful levensstijl.

Wat is mindfulness?

Mindfulness heeft in de basis alles te maken met bewustwording. Je wordt je weer helemaal bewust van wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken. In de huidige wereld is het heel vanzelfsprekend dat alles steeds groter, beter en sneller moet. We werken heel hard om onze doelen te bereiken maar vergeten daarbij een heel belangrijk ding; onze eigen mentale gesteldheid.

In sommige takken van het bedrijfsleven wordt een burn-out als een soort onderscheiding gezien, iets waar je een beetje trots op mag zijn terwijl dit absoluut niet zo is.

Door mindfulness toe te passen ga je terug naar de basis van wie je bent. Je gaat terug naar jouw oorsprong en hierdoor ben jij je weer veel meer bewust van het leven. Bewust van de keuzes die je maakt en vooral grenzen gaat stellen.

Je bent hierdoor veel beter in staat om signalen van jouw lichaam veel eerder op te merken en hier wat mee te gaan doen. Mindfulness wordt in heel veel verschillende vormen toegepast. Hierover vertel ik je later in dit bericht meer.

Mindfulness

Mindfulness in het heden

De Amerikaanse moleculair bioloog Kabat-Zinn is de geestelijk vader van de mindfulness zoals wij het kennen. In het ziekenhuis waar hij werkte hoorde hij vaak dat mensen met chronische klachten uitbehandeld waren. Ze moesten maar leren leven met hun klachten en dit vond Kabat-Zinn merkwaardig.

Doordat hij ook ervaring had met yoga en meditatie zocht hij een manier waarmee mensen zelf aan hun gezondheid konden werken. Zo werd de mindfulness zoals wij hem kennen geboren.

Waarom zou je mindfulness toepassen?

Om een beeld te krijgen waar je mindfulness voor kunt toepassen ga ik je uitleggen wat de grote voordelen zijn van mindfulness. Vooral in de huidige tijd kan het een hele goede oplossing zijn voor heel veel problemen die die wij als persoon ervaren.

Word je bewust van stress

Stress, dit is iets dat heel veel mensen ervaren in het dagelijks leven. Vooral als het gaat om werk hebben we vaak stress. Veel werk moet in korte tijd verzet worden en dat vraagt veel van jouw mentale en fysieke gezondheid. Mindfulness zorgt ervoor dat je de signalen van stress veel sneller opmerkt. Stress wordt vaak laat ontdekt en dan is de weg terug veel langer.

Van stress is ondertussen namelijk bekend dat het een sluipmoordenaar is. Het kruipt er langzaam in, nestelt zich in jouw brein en zal zich uiteindelijk uiten in fysiek klachten.

Wel is het zo dat je de eerste signalen van stress niet meteen fysiek voelt. Wanneer je fysieke klachten krijgt door stress dan ben je al in een veel verder stadium. Hoofdpijn, nekklachten, vermoeidheid, huiduitslag, het kan allemaal met stress te maken hebben.

Pak de controle terug

Mindfulness is een hele goede manier om de controle over jouw leven en dus over jouw lichaam terug te pakken. Durf op het werk en in het privéleven ook “nee” te zeggen. Mensen vergeten het vaak maar nee is ook een antwoord. Wanneer je daarmee begint dan is dat de eerste stap naar het terug pakken van de controle.

Vooral op de werkvloer is het zo, als mensen weten dat jij altijd ja zegt, dat jij altijd wel op komt draven dan gaan ze daar gebruik of zelfs misbruik van maken. Dit geeft jouw extra veel werk en dus ook extra veel stress. Want je hebt al die mensen in jouw nek hijgen omdat ze de spullen klaar willen hebben. Zeg dus vaker nee, pak de controle terug. 

Zeg onrust vaarwel

Mede door stress hebben we heel vaak onrust. Onrust in ons hoofd omdat we met van alles tegelijk bezig zijn en van alles op tijd klaar moeten hebben. Mindfulness zorgt ervoor dat je weer rust in je hoofd krijgt. Dat je alles weer op en rij krijgt en weer fatsoenlijk kunt nadenken. Als jij geen rust in je hoofd hebt dan wordt fatsoenlijk nadenken al heel snel een hele opgave.

Voor wie is mindfulness geschikt?

Als jij je afvraagt voor wie mindfulness geschikt is dan is het antwoord heel simpel. Het is eigenlijk voor ieder mens geschikt maar lang nog niet iedereen staat er voor open. Het kan je namelijk met heel veel problemen in het dagelijkse leven helpen. Er zijn vooral 3 grote doelgroepen voor wie mindfulness uitermate goed geschikt is. 

Als je behoort tot 1 van deze doelgroepen, dan raad ik je aan om echt serieus na te gaan denken over mindfulness. Als je het nog niet kent en nieuw bent kan het allemaal wat onwennig zijn maar dit komt vanzelf. Er komt een punt dat het eigenlijk bijna vanzelf gaat en jouw kwaliteit van leven veel beter wordt.

Mindfulness voor mensen met weinig tot geen zelfvertrouwen

Deze groep mensen is misschien wel groter dan we denken. Veel mensen hebben te weinig zelfvertrouwen en zijn dus veel te kritisch op de dingen die zij doen. Met mindfulness leer je ook compassie te hebben voor jezelf. Je kijkt anders tegen jezelf aan en bent in staat om te achterhalen waarom jij zo’n laag zelfvertrouwen hebt.

Mindfulness voor mensen met depressies en angsten

Voor mensen die kampen met depressieve gevoelens en angstaanvallen kan mindfulness ook een hele goede uitkomst zijn. Door mindfulness toe te passen leer je heel goed in het moment te leven. Depressieve gedachten of angstgevoelens die je dan bekruipen kun je veel adequater op reageren.

Mindfulness voor mensen met werkstress

Dit is misschien wel de grootste veroorzaker van stress. Werkstress. Als je tijdens je werk stress ervaart kun je met mindfulness deze vicieuze cirkel doorbreken. Als je op dat moment echt weet wat je doet, in het nu leeft, kun je veel makkelijker nee zeggen en jouw stresslevel verlagen.

stress en werkstress

Hoe kun je mindfulness toepassen?

Naast bovengenoemde situaties kun je ook gewoon algeheel mindfulness willen gaan toepassen. Je wilt eigenlijk veel vaker echt in het nu leven. Daarom zijn er nog veel meer mindful oefeningen die je in allerlei situaties toe kunt passen. Je moet natuurlijk klein en simpel beginnen.

Mindful ademen

Bijvoorbeeld als je op de bus zit te wachten of je staat met de auto in de file. Ga eens heel bewust op je ademhaling letten. Ademhaling zegt namelijk alles over hoe we ons op dat moment voelen. Is je ademhaling rustig? Dan ben jij ook rustig. Dit kun je steeds vaker toe gaan passen. Bijvoorbeeld als je actief bezig bent en ondertussen een ademhalingsoefening doet.

Mindful bewegen

Mindful hardlopen en/of wandelen is iets dat tegenwoordig heel veel toegepast wordt. We weten natuurlijk allemaal al dat hardlopen en wandelen goed is voor elk orgaan in ons lichaam. Met een mindful hardloopsessie of wandeling worden daar nog een aantal aspecten aan toegevoegd. Bij een mindful hardloopsessie of wandeling ga je natuurlijk naar buiten toe om te bewegen.

Tijdens deze hardloopsessie of wandeling ga je meer doen dan alleen bewegen. Tijdens het hardlopen of wandelen ga jij je namelijk ook richten op je ademhaling.

Je gaat bewust door je neus ademen en probeert zo lang mogelijke ademteugen te maken. Want het is zo, hoe langer de ademteug is, hoe meer zuurstof er in je bloed komt en hoe minder ruimte er is voor melkzuur. Deze twee factoren zorgen er ook weer voor dat je hartslag lager wordt waardoor je het beter vol kunt houden.

Mindful bewegen

Je kunt deze mindful hardloopsessie/wandeling ook nog verder uitbreiden. Door echt in het nu te gaan leven kun jij jezelf ook bewust maken van de houding tijdens hardlopen of wandelen. Een verkeerde houding heeft vaak pijn en ongemak tot gevolg. Ben jij je heel bewust van de houding die je hebt dan kun je deze ook heel makkelijk verbeteren. Jouw sportsessie wordt daardoor nog gezonder.

Mindful communicatie

Ook bij communicatie kun je mindfulness toepassen. Vooral als het bijvoorbeeld gaat over conflicten op bijvoorbeeld je werk kan het je heel wat brengen. Maar net zo goed kan het gaan om een conflict in de sportschool of met de persoon waarmee je samenwoont of samen gaat sporten, enz…

Als je een conflict hebt op je werk dan ga je vaak over een grens. Mensen vragen iets van je, het geeft je niet echt een goed gevoel maar je doet het toch. Je gaat een grens over waar je later spijt van krijgt.

Als je tijdens dit gesprek, tijdens deze communicatie mindful bent en je luistert naar jouw lichaam, dan kun je veel sneller uit een conflictsituatie komen. Je geeft jouw mening, je zegt dat de grens voor jou hier ligt en het conflict is dan vaak snel opgelost.

Sowieso is bewustheid van communicatie iets dat altijd goed voor jou is. Wanneer je heel bewust de woorden kiest die je zeggen wilt dan wordt je hier ook vanzelf assertiever door. Ook kun je bij de juiste woordkeuze veel sneller contact leggen met iemand die je niet kent.

Mindful tekenen

Dit is ook een hele goede manier om mindfulness toe te passen in je leven. Om mindful te tekenen moet je wel even goed weten wat je doet. Je kunt namelijk niet zomaar wat gaan doen. Daarom leg ik je hieronder kort uit hoe dat in zijn werk gaat.

Als je mindful wilt tekenen dan moet je eerst een plek vinden waar je helemaal op je gemak bent. Het is heel mooi om een plek te zoeken in de natuur. Zonder geraas van auto’s. Een plek die rustig is, waar je de vogels hoort fluiten en misschien de bladeren hoort knisperen.

Mindful tekenen

Als je deze plek gevonden hebt pak dan pen en papier. Je kunt, om je nog relaxter te voelen wat rustgevende muziek aanzetten.

Als je er helemaal klaar voor zit dan kun je mindful gaan tekenen. Het enige wat je hoeft te doen is je focussen op 1 punt in de omgeving. Als je dat punt gevonden hebt begin je op het papier te schetsen zonder dat je naar het papier kijkt. Je hoeft geen mooie rechte lijnen of prachtige vormen te tekenen. Zet dat wat je ziet op papier en bekijk het resultaat als je klaar bent.

Mindful leren leven

Een mindful leven kun je niet zomaar van de één op andere dag gaan doen. Je verwacht het misschien niet meteen maar je moet er wel het één en ander over weten. Gelukkig hoeft je niet helemaal bij 0 te beginnen en het wiel opnieuw uit te vinden.

Er zijn namelijk een aantal trainingen die je kunt volgen die jou in korte tijd leren hoe je voortaan mindful door het leven kunt gaan. Hieronder vind je 2 mindful trainingen die jou het gewenste resultaat zullen geven.

Mindfulness met de Mindful Run

Minful Run online cursus

De eerste mogelijkheid die je hebt is de Mindful Run 4-weekse cursus die bewezen concepten van ademhalingstechnieken, mindfulness en beweging in de buitenlucht combineren.

De combinatie van deze 3 zullen ervoor zorgen dat jij straks ook mindful door het leven gaat en altijd in het hier en nu kunt leven. Ook krijg je coaching-calls die ervoor zorgen dat je op de goede weg blijft.

Wil jij de volgende dingen ook in je leven?

  • Meer rust in jouw hoofd?
  • Minder spanning en stress ervaren?
  • Heerlijk kunnen genieten van de buitenluchten en natuur?
  • Een gezondere en gebalanceerde ademhaling?
  • Betere balans in je leven door buiten te bewegen?
  • Makkelijke hulpmiddelen om beter met stress om te kunnen gaan?

Wat ga je leren in de Mindful Run cursus?

De Mindful Run heeft eigenlijk 1 hoofddoel. Dat is ervoor te zorgen dat jij meer energie hebt in het leven. Met de Mindful Run kun je op een laagdrempelige manier kennis maken met een combinatie van wandelen/hardlopen, ademhaling en mindfulness.

Tijdens deze cursus leer je mindfullnes en ademhalingstechnieken toepassen tijdens het bewegen. Na het voltooien van deze cursus zal je dit niet alleen tijdens het bewegen toe kunnen passen, je kunt het dan overal in je leven toepassen. Verkeerde ademhaling zorgt namelijk voor dat je veel meer energie verbruikt dan je wilt.

Tijdens de Mindful Run cursus leer je meer dan alleen ademhalingstechnieken. Tijdens het bewegen in de natuur wordt ook de focus gelegd op loophouding, concentratie, loslaten en ontspannen. Door op deze manier buiten te bewegen krijg je veel meer energie. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat je veel sneller weer dingen wilt ondernemen.

Wat mag je verwachten?

De Mindful Run cursus is een cursus die je volledig online kan volgen. Wanneer je met deze mindful cursus aan de slag gaat krijg je meteen toegang tot de leeromgeving en verschillende leuke bonussen:

  • 6 maanden toegang tot de online leeromgeving;
  • App voor op je telefoon;
  • Inspirerende opdrachten;
  • Buteyko ademhalingsoefeningen;
  • Een (optioneel) werkboek;
  • Begeleidende MP3’s.

Voor wie is de Mindful Run Online cursus geschikt?

En het mooie van deze cursus is dat hij eigenlijk voor iedereen geschikt is.

Of je nu een ervaren hardloper bent of een beginnende hardloper. Deze cursus is door de maker zo opgezet dat iedereen deel kan nemen. Ook als je geen hardloper bent maar een fanatiek wandelaar.

Welke resultaten kan je behalen met de Mindful Run cursus?

Na het voltooien van deze cursus kun je de volgende dingen:

  • Meer genieten van de kleine dingen in het leven;
  • Meer rust ervaren, zowel metaal als fysiek;
  • Bewuster keuzes maken in plaats van impulsief reageren;
  • Vaker aan jezelf denken;
  • Bewust in het hier-en-nu zijn en vooral blijven;
  • Minder piekeren over gebeurtenissen uit het verleden;
  • Gezondere ademhaling door de Buteyko ademmethode;
  • Met wandeltechnieken in de natuur jouw batterij opladen.

Mindfulness voor het dagelijkse leven (Happy with Yoga Academy)

Mindfulness voor het dagelijkse leven cursus

De tweede mogelijkheid die je hebt is de mindfulness voor het dagelijkse leven training die ontwikkelt is door Rolf van de Yoga Academy. Rolf heeft deze cursus bedacht en ontwikkeld omdat hij een persoon is die weet wat het is om niet lekker in je vel te zitten.

Voor wie is deze mindfulness training geschikt?

Heb jij last van 1 van de onderstaande klachten?

  • Symptomen van teveel stress, burn-out of misschien wel een depressie?
  • Zit je gewoon echt niet lekker in je vel nu?
  • Ben je vaak de hele dag door aan het piekeren?
  • Wordt je elke dag weer geconfronteerd met dezelfde zorgen?
  • Vind je het lastig om te ontspannen en voldoende rust te vinden?
  • Wil je niet meer constant opgeslokt worden door jouw negatieve gedachten?

Kun je op meerdere van deze vragen “ja” antwoorden? Dan raad ik je aan om je te gaan verdiepen in de cursus die Rolf gemaakt heeft.

Wie is Rolf van Baalen?

Hieronder leg ik je uit wie Rolf van Baalen, de maker van deze training, is. Daarnaast kom je te weten wat hij ervaren heeft en wat hij er aan gedaan heeft.

Rolf werd op een ochtend wakker en had enorm last van zijn nek. Zelf kon hij niet verklaren waar het  vandaan kwam dus ging hij op onderzoek uit. Uiteindelijk bleek dat zijn nek helemaal vast zat van de spanning. Verderop in deze periode kreeg hij nog meer veel meer fysieke klachten. Officieel is het nooit vastgesteld maar alles wees erop dat hij een depressie of burn-out had.

Rolf ging op zoek naar een oplossing maar wilde niet een pilletje slikken en doorgaan. Dit zegt niet per definitie dat medicijnen slecht zijn maar het is een tijdelijke oplossing. Hierdoor kwam Rolf in aanraking met mindfulness en meditatie. Rolf was hier zelf eerst ook sceptisch over maar dit veranderde door de jaren heen. Door aan de slag te gaan met mindfulness pakte Rolf de controle over zijn leven terug.

Mindfulness voor het dagelijkse leven; de cursus

Nadat hij veel ervaring opgedaan had, heeft hij besloten om zelf ook mensen te gaan helpen. Om mensen te kunnen helpen heeft hij zijn eigen mindfulness cursus opgezet. Met deze cursus gaat hij mensen helpen om dezelfde doelen als hem te bereiken. Want hij is van mening, wat fitnessen voor je fysieke gesteldheid is, is mindfulness voor je mentale gesteldheid maar wat houdt de cursus van Rolf in?

  • Dagelijkse inspiratie gedurende 8 weken lang;
  • Video’s en audio’s met verschillende oefeningen;
  • Gratis bonusmodule t.w.v. €27 “Mindfulness op het werk”.

Wat kan de cursus mindfulness voor het dagelijks leven voor jou betekenen?

In deze cursus ontdek je hoe je?

  • Jezelf gelukkig kunt voelen;
  • Betere nachtrust kunt hebben;
  • Wat je tegen negatieve, energie vernietigende gedachtes kunt doen;
  • Beter en bewuster ademhalen;
  • Mindfulness toepassen in het dagelijkse leven;
  • Wanneer je de mindfulness oefeningen nodig hebt;
  • Meer kunt genieten van het hier-en-nu.

Wat is mindfulness tot slot

Als je aan de slag gaat met een van deze twee trainingen dan kun jij voortaan ook mindful door het leven gaan. Als je voortaan zo door het leven gaat zal je veel meer genieten en veel minder stress ervaren. Je zult jezelf leren dat “nee” ook een antwoord is. Dit geeft vooral in de werksfeer veel meer rust en veel minder stress. Daarom wens ik jou heel veel plezier en succes bij het vinden van jouw mindful levensstijl.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde berichten