Wat is trailrunning? Dit moet je er over weten!

wat is trailrunning

Toen ik vele jaren geleden de smaak van het hardlopen te pakken kreeg liep ik voornamelijk op finse pistes en op de weg. Na verloop van tijd was ik daar wel klaar mee en dook ik regelmatig de bossen in. Fast forward naar het heden zijn verharde stukken enkel nog maar noodzakelijk kwaad tijdens mijn trailruns en is trailrunning de standaard in plaats van de uitzondering geworden. Maar wat is trailrunning? Wat houdt het precies in? Waarom is het zo leuk? En is het ook wat voor jou? Op al die vragen willen we je een antwoord geven in dit artikel.

Wat is trailrunning?

Trailrunnen is een duursport waarbij je gaat hardlopen over onverharde paden en trails. In bepaalde mate kan je deze discipline vergelijken met hardlopen en veldlopen. Toch zijn er enkele verschillen waardoor trailrunnen zich van deze andere disciplines onderscheidt.

In tegenstelling tot hardlopen ga je bij een trailrun maar amper op de verharde weg lopen. Hier en daar een korte passage om van de ene naar de andere onverharde strook te lopen zit er soms nog wel bij. Echter zijn er ook zat plaatsen waar je urenlang geen beton onder je voeten geschoven krijgt, al is dat in België en Nederland toch iets moeilijker.

Tijdens een trailrun krijg je naast veld- en boswegen ook vaak pittige beklimmingen en dito afdalingen voorgeschoteld.

Daarnaast gaan trailruns vaak ook over veel langere afstanden invergelijking met het veldlopen, waar het na 10 of 15 kilometer er alweer op zit. Natuurlijk kan je als beginnende trailrunner niet meteen starten met de langste en meest uitdagende trailruns.

Samengevat ga je bij trailrunning hardlopen over onverharde en uitdagende paden en trails, beklim je pittige hellingen en bergen en daal je ook deze ook weer af.

Over de hele wereld worden regelmatig trailrunning wedstrijden gehouden. De afstanden van die trailruns gaan van 5 tot wel 161 kilometer oftewel 100 mijl. De langste afstanden worden ook wel ultra marathons genoemd.

Trailrunning trails

Beginnen met trailrunnen; 15 tips voor je eerste trailrun

Je weet ondertussen wat trailrunning precies inhoudt en het zou me niet verbazen dat je momenteel staat te trappen om jouw eerste trailrun te starten. Dat is alvast een goed idee, maar voor je er aan begint willen we je nog wat leuke, handige en nuttige tips geven zodat jouw eerste trailrun meteen een succes wordt.

Tip 1: Respecteer de omgeving en andere recreanten

Trailrunnen gebeurd bij voorkeur zoveel mogelijk offroad. Dit wil zeggen dat je ook over paden zult lopen waar ook andere recreanten zoals wandelaars en mountainbikers gebruik van maken.

Omdat allemaal goed te laten verlopen is het belangrijk om met elkaar rekening te houden. Zo kan het handig zijn om even een seintje te geven wanneer er voor je iemand aan het wandelen is. Anderzijds zou jij je ook een hoedje schrikken moest er plots, zonder belletje, een mountainbiker je voorbij scheuren.

Daarnaast is het ook belangrijk om de natuur te respecteren en geen afval achter te laten en niet van de paden af te wijken om te gaan wildcrossen.

Los van het respect voor andere recreanten en de natuurlijke omgeving waarin je gaat trailrunnen zijn er natuurlijk ook een aantal (ongeschreven) regels waarvan je maar beter op de hoogte bent om problemen te voorkomen.

Zo heeft een trailrunnen die bergop loopt in principe voorrang op de trailrunnen die aan het afdalen is. Dit is logisch aangezien bergop lopen sowieso al vermoeiender is, laar staan dat je dan ook ngo een keertje moet stoppen om daarna weer bergop te vertrekken vanaf 0.

Een echte trailrunner is ook niet vies van een spatje water of modder. Daarom is het aangeraden om gewoon door de plassen heen te lopen in plaats van errond. Op die manier hou je het bestaande pad intact en maak je het niet onnodig breder.

Over afval achterlaten hadden we het al kort, maar dit kunnen we niet sterk genoeg benadrukken. Neem de verpakkingen van je repen, gelletjes en andere voeding gewoon mee naar huis in je trailvest, rugzak of in je truitje. Kom je onderweg een vuilnisbak tegen dan kan je het afval daarin deponeren.

Trailrunning

Tip 2: Bouw langzaam op en vertrek met het juiste doel

vanaf nul een ultra trailrun lopen, het kan natuurlijk maar het is niet echt een strak plan. Opbouwen, opbouwen en nog eens opbouwen. Enkel op die manier kan jij van de steeds langere trailruns blijven genieten.

Het is daarom belangrijk om met de juiste ingesteldheid aan je eerste trailrun te beginnen. In plaats van een bepaalde afstand te gaan trailrunnen is het beter om een bepaalde tijd op te stellen. Op die manier kom je nooit voor verrassingen te staan. In het begin kan het daarom handig zijn om gewoon heen en weer te lopen. Ga je een half uurtje lopen dan kan je na een kwartiertje rechtsomkeer maken.

Na verloop van tijd kan je dan de tijd verhogen en ga je automatisch ook steeds langere afstanden trailrunnen en volledige rondjes gaan lopen in plaats van steeds dezelfde weg weer terug te nemen.

Tip 3: Denk aan je eigen veiligheid

Trailrunnen is zeker niet zonder gevaar, zeker wanneer je na verloop van tijd uitdagendere trails gaat opzoeken. Heb je een loopmaatje dan kan je elkaar altijd helpen in geval van nood of bij een valpartij. Ga je vaak alleen trailrunnen zorg dan dat het thuisfront op de hoogte is en de locatie weet waar jij gaat trailrunnen.

Neem zeker jouw smartphone mee zodat je altijd iemand kan bereiken moest dat nodig zijn. Daarnaast kan je ook een alarm instellen op jouw smartwatch of sporthorloge dat het thuisfront verwittigd bij een valpartij, de zogeheten ongevaldetectie. Heb je een horloge of app met die functie, maak er dan zeker gebruik van.

Hou ook steeds de omgeving rondom je in de gaten zodat je hierop kan anticiperen moest dat nodig zijn. Als laatste is het ook belangrijk om voldoende eten en drinken mee te nemen. Ook al heb je het niet nodig , het kan altijd handig zijn of van pas komen moest het toch nodig zijn. Is het niet voor jezelf dan kan het ook nog dienen voor jouw loopmaatje of een andere trailrunner of recreant in nood.

Ga je op onbekend terrein of zelfs in het buitenland trailrunnen, denk er dan ook even aan om eventueel een kaart van het gebied mee te nemen. Wanneer jouw sporthorloge of smartphone je in de steek laat weet je op die manier toch nog de weg terug te vinden.

Tip 4: Kijk steeds voor je uit en scan de trails

Om van jouw eerste trailrun een succes te maken en niet meteen op je bek te gaan is het belangrijk om de trails en paden goed in de gaten te houden. Kijk dan ook steeds voor je en laat je tijdens het hardlopen zelf niet teveel afleiden door de omgeving rondom je. Blijf natuurlijk wel alert voor dingen die rondom je gebeuren.

Om obstakels op paden tijdig op te merken en er niet steeds over te struikelen is het belangrijk om altijd zo’n 1,5 à 2 meter voor je uit te kijken. Op die manier zie altijd tijdig wat er op je af gaat komen. Zo merk je die ene dikke wortel of die gladde rots al op voordat je er overheen loopt of in het slechtste geval struikelt. Wanneer je de trails goed scant zie je obstakels zoals kuilen, wortels, en stenen meteen en kan je op de juiste manier deze obstakels nemen of ontwijken.

Het is natuurlijk verleidelijk om veel om je heen te kijken wanneer je in een mooi bos of door prachtige natuur aan het trailrunnen bent. Wil je genieten van het uitzicht, stop dan even met lopen of wandel een stukje. Op die manier loop je het minste risico. Probeer dus al vanaf je allereerste trailrun om tijdens het lopen goed voor je uit te kijken. Wanneer je dit consistent doet zal het na verloop van tijd een automatisme worden. hierdoor zal je steefds handiger worden in het kiezen van de juiste weg en het optimaal plaatsen van jouw voeten.

Tip 5: Draag de juiste schoenen

Heb je éénmaal de smaak van het trailrunnen te pakken en ga je dit blijven doen dan is het zeker verstandig om in een goed paar trailrunning schoenen te investeren. Trailrunning schoenen verschillen van hardloopschoenen omdat het terrein waarop je ze gebruikt ook helemaal anders is.

Trailrunning schoenen zijn steviger en je hielen zitten minder hoog ten opzichte van jouw tenen. Dit noemt men de “drop”. Een lagere drop zorgt ervoor dat je hiel minder kwetsbaar is en je deze minder snel zal verzwikken. Daarnaast hebben trailrunning schoenen meer profiel op de zool zodat je meer grip hebt op offroad terrein, trails en in de modder.

Trailrunning schoenen

Vegan schoenen

Als veganistische trailrunnen is het wel even opletten geblazen wanneer je een stel trailrunning schoenen gaat kopen. Immers zijn niet alle trailrunning schoenen vegan. Hoewel er meestal geen leer of wol aan te pas komt kan het wel zijn dat er bijproducten van dieren gebruikt worden bij de productie van dergelijke schoenen. Een bekend voorbeeld hiervan is de lijm die in schoenen gebruikt wordt.

Maar gelukkig is er de dag van vandaag haast voor alles wel een vegan alternatief te vinden, zo ook voor trailrunning schoenen. Wij hebben onlangs een onderzoek gedaan naar de beste vegan trailrunning schoenen voor alle soorten trailruns.

Tip 6: Gebruik je armen en lichaam en hef je voeten op

In een rechte lijn of op de piste lopen is natuurlijk redelijk straightforward. Bij trailrunnen is het toch even wat anders. Om stenen, wortels en andere obstakels op de trails vlot te overbruggen of zelfs te ontwijken moet je hele lichaam aan de bak. Zo is een sprongetje opzij of vooruit meer regel dan uitzondering. Gebruik je hiervoor de juiste techniek door je armen goed mee te bewegen. Gebruik ook je hele bovenlichaam om steeds goed in balans te blijven.

Ook het voetenwerk is belangrijk tijdens het trailrunnen. Omdat het terrein maar zelden biljartvlak is, is het belangrijk om steeds je voeten goed op te heffen. Op die manier voorkom je dat je struikelt of zelfs tegen de grond gaat bij het minste obstakeltje.

Tip 7: Laat je ego voor wat het is en schenk net teveel aandacht aan Strava en statistieken

Trailrunnen is een intensieve duursport die erg belastend is voor je lichaam en veel energie van je zal vergen. Omdat je bij het trailrunnen voornamelijk over offroad paden loopt zal je merken dat je niet hetzelfde tempo kan lopen als op de weg of op de piste. De moed zakt je misschien in de schoenen bij de gedachte dat jouw gemiddelde snelheid bij het trailrunnen veel lager zal zijn. En wat zullen je volgers op Strava denken?! Die ingesteldheid kan je maar beter achterwege laten wanneer je begint met trailrunnen. Laat je ego thuis en meet je trailruns enkel voor jezelf en niet voor anderen.

Ga vooral op zoek naar een tempo dat je voor langere tijd kan volhouden en focus op de trails en de beleving. Op die manier ga je pas echt kunnen genieten van het trailrunnen. Natuurlijk gaan er stukken bij zijn die je al wandelend moet overbruggen, maar na verloop van tijd zal je die zonder probleem ook al lopend kunnen nemen.

Trek je dus niet teveel aan van snelheid en statistiekjes die er eigenlijk helemaal niet toe doen. Ook wat anderen van jouw prestaties denken of vinden is van geen belang.

Tip 8: Vergeet niet te genieten

Wat je zeker niet mag vergeten te doen tijdens jouw eerste of zoveelste trailrun is genieten. Hoe intensief of vermoeiend de trailrun ook is, zorg steeds dat je er ook een beetje van kan genieten. Op die manier krijg je er geen afkeer van en ga je steeds je eigen grenzen blijven verleggen en nieuwe doelen opstellen.

Geniet niet alleen van de inspanning op zich, maar neem ook de tijd om de natuur in je op te nemen en te genieten van al het moois wat je tijdens het trailrunnen tegen komt. Een kleine pauze om te genieten van een uitzicht of een stukje wandelen, het hoort allemaal bij trailrunnen.

Genieten wil natuurlijk niet zeggen dat je daarom traag moet lopen of altijd rustig aan moet doen. Genieten kan ook een heuse inspanning zijn. Ga dan wel doordacht te werk door bijvoorbeeld goed jouw hartslag in de gaten te houden of op jouw ademhaling te letten. Dit zijn vaak al goede indicatoren om je tempo op af te stemmen.

Is jouw hartslag aan de hoge kant en/of ga je steeds sneller ademen dan ligt het tempo mogelijk wat te hoog. Vertraag dan ook zodat je toch nog kan genieten van de inspanning.

Trailrunning in de bergen

Tip 9: Wandelen is geen schande

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk over de paden en trails lopen, maar ook wandelen hoort er bij. Gebruik dus zeker je gezond verstand en ga er niet van uit dat je ook echt elke meter al lopend moet afleggen. Zo kan een bepaalde beklimming al lopend net wat te steil of te uitputtend zijn.

Ook bepaalde obstakels kunnen mogelijk al wandelen vlotter genomen worden dan lopend. Wandelen is dus zeker en vast geen schande en in veel gevallen zelfs een slim idee.

Tip 10: Vergeet niet te eten en te drinken tijdens trailrunning

Tijdens een zware of intensieve inspanning is het natuurlijk een must om tijdig en voldoende te drinken. Omdat je ook nooit exact weet hoelang een bepaalde trailrun zal duren is het ook verstandig om steeds wat voeding op zak te hebben. Sportdrank en sportvoeding, in de vorm van repen, gelletjes of energie gums, kan je makkelijk meenemen in jouw shirt, trailvest of rugzak.

Tijdens het trailrunnen ga je veel energie verbruiken. Om de finish of het einde van jouw trailruns te halen is het belangrijk dat je die energie blijft aanvullen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan en zal je de man met de hamer niet snel tegen komen.

Hydratatie tijdens het trailrunnen

Tip 11: Gebruik trailrunning hulpmiddelen

In België en Nederland ga je niet meteen de steilste en bergachtige trails onder de voeten krijgen. Ben je echter ook van plan om op termijn te gaan trailrunnen in het buitenland dan kan je gebruik maken van stokken. De meeste trail stokken kan je ook nog eens opvouwen waardoor je ze ook makkelijk kan opbergen in een rugzak of trailvest.

Wanneer de hellingen steiler en langer worden kan je de trail stokken gebruiken om beter in evenwicht te blijven en je knieën, benen en heupen te ontlasten. Op die manier kan je je krachten beter verdelen en heb je nog voldoende in de tank voor de afdaling en het verdere verloop van de trailrun.

Ook een trailvest of rugzak kan erg van pas komen tijdens het trailrunnen. Niet alleen om jouw voeding en drank makkelijk mee te kunnen nemen. Denk ook maar aan wat extra kleding, jouw smartphone, sleutels, wc-papier en een ehbo-kit.

Voor je eerste trailrun heb je al deze zaken natuurlijk niet per sé nodig, maar weet wel dat ze er zijn en dat ze het trailrunnen op termijn alleen maar praktischer maken. Voor je eerste trailrun kan je bijvoorbeeld ook een bidon met handvat meenemen. Op die manier heb je toch drank bij je zonder dat te diep in de geldbuidel te moeten tasten. Naderhand kan je altijd upgraden naar betere of meer praktischere spullen en accessoires.

Trailstokken

Tip 12: Train je trailrunning skills

Net als bij alle andere sporten is het belangrijk om je hele lichaam te trainen. Kracht- en balansoefeningen zijn een must om progressie te maken, zeker bij het trailrunnen. Door veel te gaan lopen gaan je uithouding en trailrunning skills zeker en vast wel verbeteren. Toch is het ook verstandig om bijvoorbeeld jouw bovenlichaam en core te trainen. Door core-spieren zoals de buikspieren te trainen ga je beter in evenwicht kunnen blijven op uitdagende en technische trails.

Denk er ook aan om een beetje interval aan jouw trainingen toe te voegen. Trailrunnen is dan wel een duursport waar snelheid vaak niet het belangrijkste aspect is. Toch is het niet onverstandig om je snelheid te verbeteren door intervaltraining. Op die manier ga je sneller over de trails kunnen lopen en aan het einde van de rit een veel betere trailrunner worden.

Bekijk de beste tips en hulpmidden voor kracht- en core-training >>

Tip 13: Vergeet niet te rusten en je spieren de kans te geven om te herstellen

Een nieuwe hobby of passie wil je natuurlijk zoveel mogelijk beoefenen. Toch is het belangrijk om voldoende rust en herstel in te lassen. Je spieren zullen ook sterker worden wanneer je ze voldoende rust gunt. Ben je toch minder fan van het stilzitten dan kan je ook een dagje actieve rust inplannen.

Zo kan je bijvoorbeeld een leuke wandeling maken of een rustig loopje over de weg. Je hoeft als beginnend trailrunner dus zeker niet constant de meest uitdagende trails op te zoeken. Dit is zelfs af te raden want trailrunnen kan erg belastend en zwaar zijn voor je lichaam. Voldoende rust en afwisseling is zeker in het beginstadium een must.

Na het trailrunnen of trainen kan je je spieren ook een handje helpen met herstellen door een vegan eiwitshake, zoals die van Orangefit, onze favoriet, te drinken.

Tip 14: Stel haalbare trailrunning doelen op

Na een paar keer je vaste wekelijkse rondje gelopen te hebben ga je het daarmee wel gehad hebben. Om het trailrunnen vol te kunnen houden moet je jezelf keer op keer uitdagen. De beste manier om dat te doen is door doelen op te stellen. Op die manier kan je trainen voor dat doel of naar dat doel toewerken. Dit is de beste manier om altijd weer gemotiveerd van start te gaan.

Een doel kan heel erg specifiek zijn zoals een bepaalde trail die je wilt trailrunnen of een wedstrijd waaraan je wil deelnemen. Jouw doelen mogen zeker en vast uitdagend zijn maar zorg er wel voor dat ze realistisch en uiteindelijk ook haalbaar zijn.

Ligt jouw uiteindelijke doel wat verder in de toekomst dan kan je ook tussentijdse doelen opstellen.

Trailrunning wedstrijd

Tip 15: Laat je inspireren en ontdek nieuwe streken en gebieden

Met de technologie die we voorhanden hebben is het helemaal niet moeilijk om leuke trails en locaties te vinden. Daarnaast zijn er ook verschillende websites, communities en fora waar je veel info kan vinden over de beste trailrunning locaties, trails en wedstrijden. Die informatie is in de meeste gevallen gewoon gratis te vinden dus waarom zou je er geen gebruik van maken.

Dankzij de technologie op onze smartphones en in sporthorloges is het ook peanuts om routes te volgen op onbekend gebied of zelfs op vakantie. Met een klein beetje moeite en voorbereiding kan je prachtige nieuwe locaties, natuurgebieden en trails ontdekken en er jouw nieuwe hobby naar hartelust uitoefenen.

Conclusie: start vandaag nog met trailrunning

Ondertussen weet je wat trailrunning precies inhoudt en kan je dankzij de 15 tips voor beginners vandaag al starten met trailrunning. Jouw trailrunning uitrusting hoeft nog niet helemaal op punt te staan om te kunnen starten. Trek je sportschoenen aan en trek al eens een keertje het bos in. Zo kan je pas echt ontdekken of trailrunnen echt iets voor jou is. De rest komt dan later wel!

Het enige waar ikzelf spijt van heb is dat ik zo lang op de weg ben blijven lopen. Eénmaal je vaker gaat trailrunnen zal je dat gevoel wel herkennen en wordt trailrunnen echt verslavend. Wanneer je gaat trailrunnen lijkt de tijd ook sneller te gaan. Dit is natuurlijk te wijten aan het feit dat je in het bos en op de trails veel alerter moet zijn. Zo is het belangrijk om je te focussen op het pad en de obstakels die je tegen komt.

Maar anderzijds is het ook belangrijk om te genieten. Eénmaal je de gulden middenweg tussen presteren en genieten onder de knie hebt zal er een nieuwe wereld voor je open gaan en wordt elke trailrun een feest en avontuur in één!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde berichten